Zekat, çoğalma, bereket, temizlik anlamına gelir. Dini açıdan ise belirli bir malın bir kısmının Allah rızası için zekat alabilecek Kur’anda sekiz sınıf olarak belirlenmiş durumda olan kişilere verilmesidir. Sizlerde iyilik yapmak ve dinin gereğini yerine getirmek için bağışlarınızı derneğimize yaparak açlıkla mücadele edenlerin temel ihtiyaçlarını karşılayabilirsiniz. Yapılan bağışlar ile insanlığın kanayan yarasına merhem olabilirsiniz. Sizin de sofralarda bir tuzunuz olsun ve bu sayede insanların mağduriyetleri giderilsin.
Yapılacak zekat bağışları ile sizlerde yardımda bulunabilir ve insanların hayatlarına sizlerde dokunabilirsiniz. Böylece mağdur ve muhtaç durumda olan insanların kendi ayakları üzerinde durmasına ve hayatlarını devam ettirmelerine katkıda bulunmuş olursunuz.
Öncelikle Zekat verecek kişinin Müslüman olması gereklidir. Zekâtın mükellef olması için Ergenliğine girmiş olması, akli dengesi yerinde olması gereklidir. Bu mükellefiyetleri tamamlamakla beraber kişide (80,18 gr altın, buna denk para veya ticaret malı) nisap miktarı mala sahip olması gerekir.
Nisap Miktarı Zekât ile alakalı bir konudur. Müslüman kimseye zekâtın farz olabilmesi için nisap miktarı mala sahip olması gereklidir. Nisap miktarı para, altın, gümüş veya herhangi ticari bil mal olabilir, (85 gr altın, 595 gr gümüş, buna denk para veya ticaret malı) bu nisap miktarı mala sahip olan her Müslümana zekât farz kılınmıştır. İlk defa zekât verecek kişinin nisap miktarının malının üzerinden en az 1 yıl geçmesi gerekmektedir. Malının kırık ‘ta birini yani %2,5’ni zekât olarak vermesi gerekir.
Binalar ne kadar büyük olursa olsun oturmak için veya ihtiyaç için kullanılıyorsa bu binaların zekâtı yoktur. Ancak binalar satmak amacıyla veya ticaret için kullanılıyorsa bu şekilde olduğu zaman zekât düşer. Bir Müslümanın kullanmak için bulundurduğu aracın zekâtı yoktur. Ama satmak amacıyla araba alan kişi her yıl o arabanın zekâtını vermekle mükelleftir.
Zamanı gelmeden seneyi doldurmadan zekât verilebilir. Kişi daha önceki senelerde zekât veren biri ise bu senenin zekâtını verebileceği gibi önümüzdeki senelerinde zekâtını verebilir. Ancak henüz zekât Mükellefi olmamış kişinin eline bir miktar para geçmesi ve bu durumun üzerinden 1 yıldan daha az süre geçmesi ve ben bu paranın zekâtını vereyim ilerideki zekâtıma sayarım derse bu durum uygun olmaz. Zekât Mükellefi olan kişiler gelecek senseninde zekâtını verebilirler.
Zekât Mükellefi olan kişi zekâtını, malını hesaplayarak bir kerede verebilir veya parça parça kapısına gelen ihtiyaç sahiplerine vererekte zekâtını verebilir.
Evet, zekât vermenin belli bir zamanı yoktur. Zekât yılda bir defa verilmelidir. Müslüman kimseler zekât için özellikle Ramazan-ı Şerif ayını seçeler ancak kendilerine farklı bir zekât ayı belirleyerek o ay içerisin dede zekâtlarını verebilirler. Müslümanlar zekat vermeye yükümlü oldukları an itibari ile en kısa süre zarfında zekâtlarını vermeleri uygun olur.
Evet, ödenilebilir, Kar amacıyla yapılan işler ticaret amacıyla değerlendirilir. Bir kimse ticaret yaptığı mal cinsi üzerinden zekâtını verecek olursa o malı aldığı fiyat üzerinden zekâtını hesaplamalıdır, örnek bir kimse lastik ticareti yapmakta ise lastiği kendisi 10-12 lira gibi bir rakama aldıysa kendi belirlediği satış fiyatı da 15-17 lira arası ise kendi aldığı rakamı taban alarak o malın alış fiyatından zekâtını hesaplanmalı ve verilmelidir.
Alacak kişinin malı demektir. Ancak kişinin alacağı ağır tereddüt oluşturuyorsa, mesela abiye, babaya vb. kişilere verilen borç için mahkemeye başvurmuyor yâda sağda solda borç verdik alamıyorum diyemeyeceği bir borç, alacak çeşitidir. Eğer ki o alacağın geri alınma ihtimali zayıf sayılan bir borç ise alacağın zekâtı alacak elde edildiği güne kadar ertelenebilir. Alacakların zekâtı alacaklar tahsil edildikten sonra geçmiş yılların her biri ayrı ayrı hesaplanmak suretiyle ödenir.
Hayır Sayamazsınız. Ancak şu şekilde olabilir bir kardeşimiz bir kişiye bir miktar borç para vermiştir, borcu alan kişi bu parayı harcamış tüketmiş ise zekât yerine sayılmaz. Ama harcamamış tüketmemiş ise zekâtın yerine sayılabilir. Borç alınan para harcandıysa zekâta niyet edilemez. Ancak bu borcu alan kişi fakir ise benim sana bu parayı ödeme durumum yok diyorsa gerçek ihtiyaç sahibi ise ondaki alacaklarını zekâta mahsup edebilir.
Tarım ürünlerinin ziraatı mahsullerinin zekâtını vermek gerekir. Tarım ürünlerinin zekâtına öşür denir, öşür toprakla ilgili olarak bilinen bir değimdir. Eğer ki arazi yağmur suyu dere suyu vb. yollar ile kendine bakabiliyor ekstra bir uğraş bakım istemiyorsa Ekin toplama zamanında alınan mahsulün 10’da birini zekât olarak vermek gerekir. Ancak Arazi için ekstra bir uğraş veriliyorsa sulama veya Hut ağaçların bakımı vb. durumlarda mahsulün 20’de birini zekât vermek uygun olur. Yani zahmetsizce elde edilen mahsulden 10’da biri, zahmet uğraş emek gerektiren mahsulden 20’de bir zekât vermek uygun olur.
Cevap burMalın zekâtı, kendi cinsinden verilebileceği gibi belli olan başka maddelerden de verilebilir. Eğer ki hayvanlar ticaret için beslenmiyorsa Büyük baş hayvanlarda 30 büyük baş varsa zekât vermek gerekir. Sayı 29 ise zekât vermeye gerek kalmaz. Ancak hayvanlar üzerinden ticaret yapılıyor alışveriş durumu var ise bu sefer sayıya bakılmaz, direkt değere, paraya bakılır. Bir satıcının 50 hayvanı var ise 30 tanesi 1 yılını doldurmuş diğer 20 hayvanın üzerinde 3-5 ay geçmesiyle 20 hayvana zekât gerekmez. Ancak 1 yıl süre zarfını dolduran 30 hayvan için zekât vermek gerekir.
aya gelecek.